Obvestilo zdravstvene službe

Spoštovani!

Zdravstvena služba Vam želi varen tek in uspešen prihod na želeni cilj. Za dobro počutje med tekom in ob prihodu na cilj Vam želimo pomagati po naših najboljših močeh. S tem obvestilom posredujemo nekaj koristnih informacij, kako lahko sami poskrbite, da boste ta podvig zmogli s čim manj zdravstvenimi težavami.

KAKO SMO ORGANIZIRANI

Zdravstveno službo smo organizirali v obliki dveh mobilnih enot z reševalnimi avtomobili, v katerih opravljata stalno zdravstveno varstvo zdravnik in zdravstveni tehnik. Ena bo vozila za udeleženci maratona po načrtovani trasi, druga pa bo stacionirana na glavnem bovškem trgu na mestu štarta oziroma cilja teka. Tam bo postavljen tudi šotor prve pomoči, kjer vam bo na razpolago za nasvete in pomoč zdravnica in višji medicinski tehnik. Delo celotne zdravstvene službe bo v centru koordiniral zdravnik kirurg. Za eventuelno pomoč se lahko obrnite tudi na enega od več kot 100 redarjev, ki bodo ob trasi teka in nas bodo o tem takoj obvestili, v skrajni sili pa tudi na 112, ki nas bo o lokaciji takoj obvestil.

PRAVILA UŽIVANJA TEKOČIN

Pri uživanju tekočin upoštevajte pravilo, da sta nevarni obe skrajnosti, premalo ali preveč. Navedli bomo okvirna priporočila o času in količini pitja tekočine, ki jo po naših izkušnjah potrebujete na takem teku. Kako sami enostavno preverite, ali ste pred tekom popili dovolj? Pol ure pred tekom preverite barvo seča: če je ta bister ali rumenkast, ste zaužili dovolj tekočine. Seveda morate za primerno hidracijo telesa poskrbite tudi že dneve pred načrtovanim tekom.

OKVIRNA NAVODILA ZA UŽIVANJE TEKOČINE

- popijte 500 ml tekočine 2 uri pred tekom

- popijte še nadaljnjih 500 ml 1 uro pred tekom

- popijte 150 – 200 ml tekočine vsakih 15 do 20 min teka

PREVEČ TEKOČINE JE LAHKO NEVARNO

Pretirano pitje, zlasti navadne vode, lahko privede do hudih zdravstvenih težav, ki so posledica razredčenja telesnih tekočin ali hiponatremije. Kažejo se v obliki slabosti, utrujenosti, bruhanja, zaspanosti, pri hudi stopnji pa se pojavijo krči in nezavest. Nekaj priporočil, kako se izogniti hiponatremiji:

- ravnajte se po naših navodilih o količinah popitih tekočin, seveda pa je količina odvisna tudi

  od dolžine teka za katerega ste se prijavili in temperaturi, ki bo na dan teka

- navadite se na pitje napitkov, v katerih je dodana sol

- če vam zdravnik ni odsvetoval, v dneh pred tekom dosolite hrano

- če je na dan teka vroče, v drugi polovici teka obvezno popijte slani napitek oziroma pojejte  

  soljene palčke

- po teku popijte slano juho in pojejte soljeni obrok hrane

- prenehajte z jemanjem nesteroidnih antirevmatskih zdravil najmanj 24 ur pred tekom in tudi

  ne pričnite z njimi vsaj še šest ur po njem

ZDRAVILA ZA LAJŠANJE BOLEČIN

Novejši znanstveni izsledki so potrdili škodljive učinke nesteroidnih antirevmatskih zdravil, če so jih maratonci zaužili med tekom. Zlasti so nevarni za delovanje ledvic, pripomorejo pa tudi k razvoju hiponatremije. V skupino teh zdravil sodijo učinkovine z naslednjimi, najbolj pogostimi tovarniškimi imeni: naklofen, ketonal, brufen, voltaren, vioxx itd. Edino protibolečinsko zdravilo, ki se je izkazalo kot varno, je paracetamol (npr. lekadol), ki ga lahko zaužijete nekaj ur pred tekom in nato v presledkih najmanj 4 ure do prihoda v cilj.

DRUGA ZDRAVILA

Načeloma naj bi tekači, ki zaradi nekaterih kroničnih obolenj stalno prejemajo določena zdravila, na dan teka zaužili svoj običajen odmerek. Previdnost je potrebna zlasti pri sladkornih bolnikih, ki naj se o odmerkih zdravil na dan teka, posvetujejo že prej s svojim zdravnikom. V veliko pomoč nam bo, če boste na zadnjo stran štartne številke napisali imena in količine zdravil, ki ste jih zaužili v zadnjih 24 urah ali o tem uro pred tekom obvestili zdravnika v šotoru za prvo pomoč, s katerim se lahko tudi posvetujete.

PRIHOD NA CILJ

Nenadna zaustavitev po dolgotrajnem teku povzroči takojšnjo premestitev velikih količin krvi v predele, ki so bili do tedaj aktivni ( noge). Kot posledica lahko nastopi nenadni padec krvnega tlaka, omotica, slabost bruhanje in kolaps. Zaradi tega morate hoditi po dolgotrajnem teku hoditi vsaj še 20 min po prihodu na cilj, saj na ta način postopno preusmerite krvni obtok v predele, v katerih ga je med tekom lahko primanjkovalo. Takoj ob prihodu na cilj se izognite pretiranemu pitju tekočin, dokler se niste razhodili.

Ponovno vas opozarjamo, da se teka udeležujete na lastno odgovornost, zato bodite pozorni na svoje zdravje.

                                                                                  Strokovne napotke je pripravil:

                                                                                     prim. dr. Ivan Žuran, dr. med

 

Vodja zdravstvene službe

Igor Klavora, dr. med.